Ny forskning: Sjokolade senker risikoen for hjerteinfarkt

0
452
En svensk studie viser at sjokolade-spisere rammes sjeldnere av hjerteinfarkt enn de som ikke spiser sjokolade.
 
Påsken nærmer seg, og med den kommer en gladmelding til alle sjokolade – elskere. En ny svensk studie viser at sjokolade kan senke risikoen for hjerteinfarkt.

Nærmere 68.000 middelaldrende og eldre personer deltok i studien. Deltagerne måtte gi en detaljert beskrivelse av kostholdsvanene sine. Ingen av deltakerne hadde påvist noen hjerte- eller karsykdom. I løpet av de tolv årene de ble fulgt av forskerne, ble 4.417 rammet av hjerteinfarkt.

Flere glad-studierSlik påvirker sjokolade hukommelsen

Og det er her det blir interessant: hjerteinfarkt var mindre vanlig hos personene som spiste sjokolade jevnlig, enn hos de som sjelden eller aldri spiste sjokolade.

3-mørk-sjokolade

Dette må vel være godt nytt for sjokolade-elskere?

– Ja, det kan man si! sier Jøran Hjelmesæth, leder Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold, og professor ved Universitetet i Oslo.

– Men man skal elske med måte. Det er jo ikke så store mengder det er snakk om her, sir han.

Professoren får støtte av Serena Tonstad, overlege ved Oslo Universitetssykehus ved avdelingen for preventiv kardiologi.

– Det har vært kjent i over 10 år at sjokolade kan beskytte mot hjertesykdom. En samlingsstudie av fem analyser i 2014 viste 20 prosents reduksjon av hjerteinfarkt og slag hos sjokolade-spisere, forklarer hun til VG over telefon.

Ned i vekt? Dette sier ekspertene om hvor mye du kan spise

– Ikke en garanti

Men vi kan likevel ikke si med sikkerhet at sjokolade reduserer risikoen for hjerteinfarkt.

– Det kan være andre ting hos sjokolade-spiserne som gjør at de har mindre hjerte- og karsykdommer enn resten. Det er vanskelig å si om det er sjokoladen eller andre faktorer som ligger bak, sier Tonstad.

Påske turpakken

Hjelmesæth er enig:

– Det er flere svakheter ved studier som benytter seg slike spørreskjema. Den belager seg på deltakernes egne opplysninger, og kostholdsvanene deres kan jo ha endret seg drastisk på tolv år.

Han påpeker at det i også var andre viktige forskjeller som skilte personene i studien.

– De som ikke var rammet av hjerteinfarkt hadde generelt høyere utdanning, røkte mindre og var nok litt friskere enn resten. Dermed kan vi ikke si noe sikkert om at sjokolade er årsaken til at de ikke fikk hjerteinfarkt. Det kan rett og slett handle om at de hadde sunnere vaner ellers.

– Men når det er sagt: Et moderat forbruk av sjokolade skader ikke. Og i små mengder kan sjokolade være bra for deg.

En rute om dagen..

Også Tronstad er trygg på at sjokolade er bra for oss. I små mengder, riktignok.

– Du kan trygt spise 10-20 gram sjokolade hver dag, altså et par ruter. Men da må den være mørk.

 Her ligger nemlig nøkkelen, ifølge overlegen. Mørk sjokolade er bra for oss, fordi den inneholder mer kakao og mindre fett og sukker enn melkesjokolade.

– Det er kakaoen som er det gode her. Den inneholder masse antioksidanter som kan få blodårene til å slappe av. Sjokoladen bør inneholde minst 40 prosent kakao. 

– Mørk er best

Blodtrykksmåler

Og jo mørkere, jo bedre:

– Litteraturen antyder at det er flavanoler som er ansvarlig for mange av de gunstige effektene fra sjokolade. Mørk sjokolade inneholder mye mer av dette enn lysere sjokolade, som i tillegg inneholder mer sukker, sier Harald Carlsen, professor ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

Han roser forskerne for et solid datagrunnlag med over 67.000 deltakere.

– Jeg synes dette er spennende! Studien viser at selv moderat inntak av sjokolade beskytter mot infarkt, og at fettet og sukkeret man får med på kjøpet ikke synes å være et stort problem.

Imidlertid mener han det er synd at det ikke opplyses om hva slags sjokolade deltakerne har inntatt, kun mengden de har spist. Det gjør det vanskelig å se hvorvidt det er mer reduksjon i risiko med høyere inntak.

Ble du sjokolade-sugen? Her er seks oppskrifter som inneholder sjokolade!

– Kaloribombe

En rute eller to til kaffen, er altså helt greit. Men UiO-professor Hjelmesæth advarer mot å fråtse i godsaker i påsken:

– Sjokolade inneholder mye kalorier. Store sjokoladeplater er rene kaloribomber – spiser du en plate, har du plutselig dekket halve dagsbehovet ditt.

– Hvis du ønsker å forebygge hjerteinfarkt, er det aller viktigste å følge norske kostråd. Ta deg heller en rask tur i skogen enn en sjokolade.

– Må vi legge igjen kvikklunsjen hjemme?

– Nei, jeg vil ikke være så kategorisk. Jeg er veldig glad i sjokolade, og spiste selv kvikklunsj da jeg var på tur her om dagen. Spis sjokolade, men med måte.

Les VG

hs1-feb16

Noen utvalgte varer